שתף את הפוסט:

התקשרות עם ממונה בטיחות – כל מה שצריך לדעת

החשיבות של ממונה בטיחות ודרכי ההתקשרות איתו

כמנהליו של מקום עבודה, הדאגה לבריאותם וביטחונם של העובדים שלכם הינה ראשונה בחשיבותה. בדיוק בשל כך, עליכם לנסות ולהפחית את הסיכוי לתאונות עבודה מצערות על רקע בטיחותי, אשר למרבה הצער גובות את חייהם של עובדים רבים מידי שנה. כיצד? באמצעות העסקה של ממונה בטיחות שיעזור לכם. כפי שתבינו מייד, פעמים רבות הדבר גם מחוייב על פי החוק.

חשיבותו של הממונה על הבטיחות בעבודה – דוגמא מהשטח

על מנת לעזור לכם להבין את חשיבותו של אדם אשר יהיה ממונה על הבטיחות במקום העבודה שאתם מנהלים, נתחיל עם דוגמא מהשטח. קחו לדוגמא את א' – עובד חדש בחברת בנייה קבלנית. הוא נשלח לעבודה ראשונה בשטח אך לפני כן עיין בתיק הבטיחות שהוכן על ידי ממונה הבטיחות של החברה שמחולק לכל עובד והבין בדיוק מה נדרש ממנו מבחינת כללי העבודה ואמצעי הבטיחות. הדבר מנע ממנו לבצע טעויות בעבודה שהיו יכולות לגרום לו לסכנת חיים של ממש. באותו האופן, כאשר הקבלן עצמו או מנהל העבודה של החברה נדרשו להזמין פיגום נייד להשכרה, ממונה הבטיחות בדק לפני יציאת העובדים לשטח כי הפיגום אכן איכותי ועוד בתקן ואינו מסכן אותם בשום צורה שהיא.

הממונה על הבטיחות, אם כן, הינו ישות מקצועית שבסופו של דבר מוודאת כי נשמרת הבטיחות בעבודה בתרחישים השונים. על פי החוק, כל מקום עבודה שמעסיק יותר מ-50 עובדים מחויב להעסיק דרך קבע ממונה בטיחות שיהיה אמון על כל היבטי הבטיחות בארגון. ישנם עיסוקים שמחייבים העסקת ממונה גם כאשר מספר המועסקים הינו נמוך מ- 50, כמו במקרה של חברות קבלן בענף הבנייה.

מהם תחומי האחריות של הממונה על הבטיחות?

מדובר בתפקיד מאוד מגוון אשר כולל היבטים רבים שקשורים למקום העבודה, הן מבחינת העיסוק עצמו והן מבחינת סביבת העבודה. על הממונה לכתוב את תיק הבטיחות של מקום העבודה ולדאוג שכל העובדים מודעים למה שנכתב (בין היתר, על ידי העברת הדרכות בטיחות מסודרות ותקופתיות), לנהל תכנית מסודרת של מעקב שנועדה לוודא כי אכן הדבר מתבצע בשטח ולבצע שיפורים בטיחותיים נדרשים בעת הצורך. הממונה גם צריך לנהל היטב מאורעות בטיחותיים שהתרחשו, לתחקר את כל המעורבים בדבר ולמסור דו"ח מסודר לאגף הפיקוח על העבודה.

תחומי האחריות הנוספים שלו הם לדאוג כי מוזמן כל הציוד הנדרש עבור העובדים על מנת לשמור על בטיחותם, לנהל מעקב אחר בדיקת תקינות הציוד וזמינותו, למנות כיתת בטיחות ולתרגל אותה באופן שוטף, לסמן חומרים מסוכנים או ציוד שיכול לסכן את העובדים מבחינה בטיחותית, להתריע על פני סיכונים בטיחותיים שקיימים במקום העבודה ולטפל בכך ולהכין תכנית למצבי חירום ולתרגלה ביחד עם עובדי המקום. 

כיצד מתקשרים עם הממונה על הבטיחות?

קיימות שתי אפשרויות להתקשרות עמו – האחת היא העסקה ישירה, והשנייה היא התקשרות עם חברה חיצונית (מיקור חוץ). להעסקה ישירה יש יתרון משמעותי שכולל טיפוח ממונה מתוך מקום העבודה, תוך שהוא מכיר לעומק את כל הנפשות הפועלות והתרבות הארגונית של המקום. למיקור חוץ יש יתרונות משמעותיים גם כן, דוגמת היכולת להעסיק אדם מקצועי שמתמחה בדיוק בסוג הפרויקט שנכנס, מקצועיות-נטו שאינה קשורה ליחסים עם העובדים ומנהליהם, היעדר הצורך להעסיק עובד נוסף דרך קבע (מה שמביא לחיסכון בעלויות ההעסקה) והישענות על חברה מקצועית שמתמחה בנושא הבטיחות על כל היבטיו ועל כן גם יכולה לייעץ לכם בכל נושא שיעלה.

מאמרים נוספים: