שתף את הפוסט:

הדרכות בנושאי בטיחות – מה הן כוללות, ולמה הן כל כך חשובות עבור העובדים שלכם?

הדרכות לענייני בטיחות הן ה א'-ב' של הבטיחות בעסק שלכם

לפי החוק במדינת ישראל – כל מפעל או ארגון אשר מעסיק עובדים בעבודה פיזית, או עבודה אשר כרוכה בעיסוק עם חומרים/כלי עבודה מסוכנים או דליקים, מחויב להעניק לעובדים שלו הדרכת בטיחות.
ההדרכה הינה משמעותית הן למען שמירה על חייהם ובריאותם של העובדים, והן למען הפעילות התקינה והסדירה של אותו מקום עבודה.

מדוע ההדרכות הללו כל כך חשובות?

רוב תאונות העבודה (לרבות תאונות אשר מתרחשות במקומות הכוללים עבודה פיזית) מתרחשות בעקבות חוסר תשומת לב, או לחלופין חוסר ידע בנוגע לנהלי העבודה והבטיחות של מקום העבודה.
מהסיבה הזו נוסד חוק ארגון הפיקוח על העבודה, אשר מחייב את מקומות העבודה הפיזיים למנות ממונה בטיחות שיהיה אחראי על יצירת נהלי הבטיחות, ובין היתר גם על העברת הדרכות על נהלי הבטיחות (בהתאם לתחום העיסוק והמכשור של המקום).

מה כוללות ההדרכות?

הדרכות בנושאי בטיחות לרוב מתחלקות לכמה סוגים (זאת כאמור בהתאם לתחום העיסוק של מקום העבודה):

  • הדרכות על עבודה בגובה – מתאימות בעיקר לאתרי בנייה, ולמקומות נוספים אשר מרבית או חלק מהעבודה כוללת פעולות של עבודה בגובה. ההדרכות הללו מיועדות למניעת נפילות ופציעות, ומסבירות כיצד להשתמש נכונה בכלי העבודה ובציוד הבטיחות.
    בהדרכות הללו מועברים נהלים אודות: שימוש נכון בציוד, חבישה נכונה של קסדה ונעילת נעלי הבטיחות, שימוש נכון ברתמות גוף, ועוד.
  • הדרכות על בטיחות באש – מתאימות בעיקר למקומות עבודה אשר כוללים עבודה עם חומרים דליקים. ההדרכות הללו מיועדות ללימוד על פעילות בשעת שריפה, והתמודדות עם מצבי חירום.
    בתור התחלה – העובדים תמיד יקבלו את הבסיס (לימוד על גורמי ודרכי הצתה וכד'), ולאחר מכן יועברו תכנים חשובים נוספים כגון דרכי כיבוי שריפות, בטיחות בעבודה עם חשמל ומניעת דליקות עקב קצרי חשמל, מציאת דרכי מילוט, ועוד.
  • הדרכות בטיחות למפעלים – מתאימות במיוחד למפעילם בהם נעשה שימוש בציוד מכני כבד, לרבות ציוד שכולל הפעלה ועבודה של גורמים אנושיים. ההדרכות ייעשו בהתאם לתחום הייצור של המפעל, אבל ברוב המקרים הן יכללו הסברים אודות היערכויות למצבי חירום, נהלי בטיחות לעבודה עם כלל הציוד והמכשור במפעל, ובמקרים מסוימים אף הסברה על אמצעי הנגישות במקום והשימוש בהם (כדוגמת מאחז יד ואופן השימוש בו, וכד').

איזו הדרכה נחשבת לתקינה?

הדרכה בטיחות תקינה היא הדרכה אשר מועברת על ידי גורמים מקצועיים ומנוסים לענייני בטיחות.
ההדרכה חייבת לכלול כיסוי מלא על כלל הסכנות האפשריות במקום העבודה, ולסיום – ווידוא שהעובדים שקיבלו את ההדרכה אכן הבינו והפנימו את כלל הנהלים שהועברו בה.

במקרה של עובד אשר לא עבר הדרכה מנסיבות כלשהן – מחובת המעסיק לדאוג לו להשלמת המידע אשר הועבר בהדרכה. חוסר העברה של המידע לעובד תגרור אחריות של הנהלת מקום העבודה במקרי חירום.

מאמרים נוספים: