שתף את הפוסט:

תכנית בטיחות אש

תכנית בטיחות אש – מה התכנית כוללת, ולמה היא כל כך חשובה?

תכנית בטיחות אש היא הדבר שאתם חייבים עבור עצמכם, עבור העסק, ועבור העובדים שלכם

תקלות, קצרים חשמליים, רשלנות בבנייה או עבודה לא אחראית – כל אלו יכולים להוות גורמים לפריצת דליקות בשטח בית העסק. למרבה הצער – המקרים הרבים שקרו עם חלוף השנים בעולם התעשייה הוכיחו שהתפרצות דליקות בשטחי עבודה ומפעלים הן עניין די שכיח.
לא בכדי, בשנת 1992 נוסדה תקנה 11א' (תקנה אשר התווספה אל תקנות התכנון והבניה) – תקנה אשר מחייבת הנפקת תכנית בטיחות אש, כתנאי לקבלת רישיון עסק.

מה כוללת תכנית בטיחות אש?

תכנית בטיחות אש מכילה הנחיות על דרכי הפעולה במקרה של פריצת שריפה.
התכנית הינה בגדר חובה עבור מבנים מסחריים ומבני מגורים כאחד, בין אם מדובר במבנים ישנים או חדשים בתהליכי הקמה. הגורם המקצועי אשר מוסמך לתכנן אותה הינו יועץ בטיחות אש, והיא מחויבת להכיל מידע על המבנה לפרטי פרטים. התכנית חייבת להכיל פרטים כגון:

▪ פירוט כל יציאות החירום של המבנה (ובכל הקומות שלו)
▪ מידע על נקודות המילוט במבנה
▪ מיקום מטפי המים ונקודות המים
▪ מיקום נקודות החשמל והתאורה (לרבות תאורת החירום)
▪ מיקום פתחי המיזוג, ועוד.

אילו סוגי מבנים (מסחריים, תעשייתיים וכד') מחויבים להוציא תכנית בטיחות אש?

מעבר למפעלים ומקומות עבודה אשר עוסקים בתעשייה וייצור – למעשה כל מבנה אשר משמש למטרות מסחריות או ציבוריות מחויב בהנפקת תכנית בטיחות באש.
מבנים כאלו יכולים להיות מרכזים מסחריים, מבני משרדים, מוסדות, מבני מגורים, מקומות בילוי (מסעדות, מועדונים ואולמות אירועים), ועוד.
במקרים של מבנים קיימים אשר עומדים בפני עבודות שיפוץ או תחזוקה (כמו למשל בנייני מגורים ש עומדים להתחיל פרויקט תמ"א 38) – יידרש להנפיק עבורם תכנית בטיחות אש מעודכנת.

כיצד התכנית נבנית?

בשלב הראשון, היועץ מנתח את המבנה ואת השרטוטים האדריכליים שלו על בורים, במטרה למפות את הנקודות והאזורים החשובים שלו (אזורים אשר ישמשו לעזר ומילוט כגון אזורי המטפים, יציאות החירום וכד').
לאחר הכרת המבנה לעומק, היועץ יחל בבניית התכנית לפי כל האספקטים המשמעותיים להתנהלות במצבי חירום: הגדרת שטחי חילוץ (אליהם יגיעו רכבי החילוץ וההצלה), הגדרת נקודות מילוט (בכל אחת מהקומות), מיפוי הנקודות בהן נמצאים עזרי כיבוי האש, ועוד.

למה התכנית כל כך חשובה?

תכנית כיבוי אש היא תכנית אשר מיועדת להדריך את העובדים להתנהל נכונה בשעת חירום – כלומר להציל חיים, ולמזער נזקים.
בנוסף – תכנית כיבוי האש מוגשת לרשות הכיבוי וההצלה הארצית, כך שהיא קיימת במאגר של כוחות ההצלה. בשעת חירום – כוחות ההצלה יגיעו למקום כשהם כבר מוכנים מראש עם כל המידע החשוב (מידע על הכניסות/יציאות, יציאות חירום וכד'), ויוכלו לפעול במהירות.

מאמרים נוספים: