שתף את הפוסט:

קורס נאמני בטיחות

קורס נאמני בטיחות

קורס נאמני בטיחות

אחת מהדרישות של חוק ארגון הפיקוח על העבודה הוא שבכל מפעל או פרויקט שבו עובדים למעלה מעשירם וחמישה עובדים, ועדת בטיחות תפעל במקום על מנת לוודא שהעובדים פועלים על פי נהלי הבריאות והבטיחות. אותה ועדה צריכה לכלול עובדים שנקראים נאמני בטיחות שעברו קורס נאמני בטיחות מיועד וקיבלו את ההכשרה המתאימה.

ממונה בטיחות שעבר קורס נאמני בטיחות

קורס נאמני בטיחות במדינת ישראל חייב להתבצע תחת הפיקוח של משרד התמ"ת. המטרה של הקורס היא להכשיר עובדים קיימים להיות נאמני בטיחות ולהעניק להם את כל הידע והמיומנות להם הם זקוקים בנושא הבטיחות והבריאות במקום העבודה. עובד שסיים את הקורס יכול לשמש כנאמן בטיחות ואף ממונה בטיחות במקום העבודה.

כאמור, כל פרויקט בנייה או מפעל יצרני אשר מחזיק למעלה מעשרים וחמישה עובדים מצריך נאמני בטיחות ולכן מדובר בקורס הכרחי עבור לא מעט עסקים במדינת ישראל. נאמני בטיחות יכולים לסייע לארגון בו הם עובדים ולמנוע תאונות של עובדים. ההכשרה שהם מקבלים בזמן הקורס מאפשרת להם להבחין טוב יותר באזורים בעלי פוטנציאל לסכנה לפציעה של אחד העובדים בזמן עבודתו ולטפל באותו מפגע כפי שנדרש על פי חוק.

אין קורס אחד של נאמני בטיחות שמתאים לכולם – הקורס מותאם למקום העבודה הרלוונטי, למאפיינים של אותו מקום, למפגעים האפשריים שיכולים לגרום לתאונות ועל התהליכים הפנימיים שמתרחשים בו. הקורס חייב להיות מותאם באופן אישי כיוון שזוהי הדרך הכי יעילה לאפשר לעובד לקבל את ההכשרה הכי מהירה ולהתחיל ליישם את כל מה שלמד בקורס באופן מידי במקום העבודה.

הכשרת ממונה בטיחות – מה לומדים בקורס?

על אף ההתאמה האישית שנעשית עבור כל עובד שניגש לקורס זה, קיים חומר לימוד שכל משתתף בקורס נדרש ללמוד. בשלב הראשוני של הקורס, כל המשתתפים לומדים על מושגי היסוד והעקרונות של זיהוי מפגעים ואזורים בעלי סיכון גבוה מבחינת הבטיחות במקום העבודה. המדריך מלמד את המשתתפים את החוקים וכל תקנות הבטיחות שיש ליישם במקום העבודה.

בשלב הבא, המשתתפים בקורס לומדים על ועדת הבטיחות והתפקידים והאחריות שנאמן הבטיחות מחויב להם. חומרי לימוד נוספים כוללים מידע בנוגע ל:

  • ציוד מגן אישי שמטרתו להגן על בטיחותו הפיזית של כל עובד בעת ביצוע העבודה.
  • נושא הארגונומיה שמטרתו לשמור על בריאותו של העובד ויותר רלוונטי למקומות עבודה שבהם העובדים נדרשים לשבת זמן רב מול המחשב.
  • דרישות ותקנים שקשורים למיגון מכונות על מנת לוודא שהעובד אינו נפגע בזמן הפעלת מכונה.
  • נהלים שקשורים להפעלה של כלי עבודה ידניים.
  • כיצד יש להתנהל במקרים של סכנת אש

ובמידה ומדובר במפעל שעוסק בחומרים מסוכנים, הקורס גם מעניק ידע על נהלי הבטיחות שבהם יש לנקוט כמו גיליונות בטיחות, חומרים מסוכנים שונים, ניטורים ועוד. הקורס לרוב כולל כעשרים וארבע שעות שמתחלקות על מספר ימי לימוד.

 

מאמרים נוספים: