שתף את הפוסט:

ממונה בטיחות בשטח

מנהלי מפעל? אתם חייבים ממונה בטיחות בשטח

ממונה בטיחות בשטח – דבר שאסור לוותר עליו

בטיחות מהווה את אבן הדרך הבסיסית והחשובה ביותר בכל מקום עבודה. הדבר מקבל חשיבות יתרה כאשר מדובר במפעל, כך שאם אתם מנהליו של אחד שכזה, השורות הבאות מיועדות במיוחד עבורכם. מייד תכירו את אחד האנשים הכי חשובים שאתם אמורים להעסיק במפעל שלכם – ממונה בטיחות בשטח שעבר הסמכה מקצועית בנושא.

 

מדוע חשוב להעסיק אדם שממונה על הבטיחות במפעל?

במפעלים עובדים בעלי תפקידי מפתח רבים – מנהל עבודה, מהנדסים, אנשי כספים ומנהלים בדרגים השונים. עבודתם של כולם חשובה, אין ספק, אך אין מה להשוות זאת לממונה הבטיחות של המפעל שלכם, אשר אחראי על חיי אדם, הדבר החשוב ביותר. זהו תפקיד מפתח בכל מפעל תעשייתי והוא כולל אחריות מלאה על כל היבטי הבטיחות בעבודה, לרבות הכנת תיק הבטיחות של המפעל, ניהול כיתת הכוננות, ביצוע בדיקות תקופתיות של הציוד הבטיחותי במפעל, קידום נושא הבטיחות אצל העובדים, דיווח לרשויות, ביצוע חקירת אירועי בטיחות, כתיבת סקרי סיכון והפקת לקחים ועוד.

למעשה, חשיבות ממונה הבטיחות במפעל אמורה להתבטא לא רק בשמירה על חיי אדם אלא גם בשמירה על הרכוש שלכם, וזאת באמצעות מתן הדרכות לעובדים לגבי תפעול נכון ובטוח של המכונות השונות וביצוע ביקורות כל העת על מנת למנוע נזקים למבנה המפעל. בנוסף, עליכם לקחת בחשבון כי אי העסקה של אדם שממונה על תחום הבטיחות חושפת את המפעל שלכם לאינספור נקודות תורפה שעלולות לגרום להתרחשות אירועי בטיחות, מה שיגרום גם לפגיעה בעובדים, חשיפה לתביעות, פגיעה בשטף העבודה ובקצב הייצור.

הממונה קובע את כל נהלי הבטיחות של העבודה, סוקר את המפעל לאורך, לרוחב ולעומק באופן קבוע ובכך עולה על כל סיכוי קטן שיכול להסתיים בנזק פיזי או לרכוש ופועל לתיקון הבעיה. למעשה, ברגע שיש לכם אדם אשר ממונה על הבטיחות במפעל שלכם, אתם בתור מנהלים תישנו הרבה יותר טוב בלילה.

גם החוק מחייב העסקת ממונה בטיחות בשטח

העסקת ממונה בטיחות היא למעשה חובה על פי חוק במקרים מסויימים. במידה והמפעל שלכם מעסיק למעלה מ-50 עובדים, הרי שאתם מחוייבים להעסיק באופן קבוע אדם שממונה על כך, אחרת אתם מבצעים עבירה פלילית לכל דבר ועניין. אותו אדם צריך להיות איש מקצוע שעבר הסמכה מקצועית בנושא ובעל תעודה מטעם משרד העבודה שעליו לחדש אחת ל- 3 שנים. לעיתים גם מקומות עבודה שמעסיקים פחות מ- 50 אנשים מחוייבים להעסיק ממונה לתחום הבטיחות באופן קבוע, וזאת כאשר מדובר בעבודה שמאופיינת בסיכון גבוה (מפעל שמתעסק בחומרים מסוכנים, עבודה בגובה וכו').

 

היכן מוצאים אדם מתאים לתפקיד?

תוכלו לבחור באחד מהעובדים שלכם על מנת שיבצע את תפקיד ממונה הבטיחות ופשוט לשלוח אותו לעבור הסמכה מתאימה, או להעסיק אדם שכזה במיקור חוץ, דרך חברה שתספק עבורכם את הממונה ולמעשה מעסיקה אותו בעצמה. מה עדיף? ובכן, מיקור חוץ במקרה זה בהחלט עדיף. הסיבות לכך רבות וכוללות, בין היתר, קבלת שירות מאיש מקצועי מוביל ומותאם אישית לכל פרויקט במפעל וגם את היתרון שמדובר באיש חיצוני שלא גדל עם העובדים ולכן הרבה יותר קל לו לשנות עבורם סדרי עולם מבחינת כללי הבטיחות בעבודה, מבלי שיופעלו עליו לחצים חברתיים כלשהם.

 

 

מאמרים נוספים: