שתף את הפוסט:

תיק שטח

תיק שטח

מהו תיק שטח?

חלק מבתי העסק במדינת ישראל נדרשים להכין תיק שטח. תיק זה מכיל מידע בנוגע לנהלים בטיחותיים וארגוניים במקרים של שריפה. תיק השטח מאפשר לצוותים מתוך העסק או הארגון שקיבלו הכשרה מיוחדת להתנהל באופן מהיר ויעיל בשעת חירום ואף לסייע לכוחות ההצלה, הביטחון וכיבוי אש לפעול בתיאום מוחלט במקרים של אירוע חירום ושריפה. תיק השטח כולל גם מידע שקשור למבנה הפיזי של הבניין בו מתנהל העסק וניתן להשתמש בו גם למטרת תרגול.

מי יוצר תיק שטח?

לא כל אחד יכול ליצור את התיק והדבר מצריך ידע והבנה בנהלים של שעת חירום. במרבית מן המקרים, את מרכיבי ותכני התכני יוצר מנהל עבודה שעבר הכשרה מתאימה ומבין את הדרך היעילה ביותר לתפעל אירועי חירום. המידע שמנהל העבודה מכניס לתוך התיק יכול לסייע להתנהלות בטוחה במקום העבודה גם בזמן שגרה. הכנת התיק מצריכה גם מעורבות של מומחה בטיחות אש שקיבל את ההסמכה ויודע כיצד לשמור על ביטחונם של עובדי העסק.

איזה מידע קיים בתיק?

מה כולל התיק? בין השאר תוכניות בנייה שכוללת נהלי בטיחות אש, רשימה מסודרת של הצוותים שאחראים לפקח ולהדריך את העובדים בזמן שעת חירום, מעין מפה שכוללת פירוט על המבנה ודרכי הגישה אליו, פירוט על מערכות כיבוי האש ומערכת ההתראות שממוקמות בבניין, מידע חיוני על אזורים או גורמים שמהווים סיכון, מידע על הארגון כמו מספר העובדים הכולל, כמה עובדים בכל קומה וכדומה. המידע שאותו מגישים לנציג משירותי הכבאות וההצלה בארץ מכיל בתוכו לא מעט מידע שקשור למבנה הארגוני של העסק כמו מי הם בעלי התפקידים הבכירים, תחום העיסוק של הארגון, רקע כללי של המקום ועוד. היכולת של כוחות הביטחון וההצלה לתפעל אירוע חירום ביעילות תלויה במידע המדויק שמופיע בתיק השטח ולכן הוא חייב לכלול כל דרך גישה אפשרית לבניין במידה ויהיה צורך למצוא דרכים חלופיות להוציא אנשים מהבניין במקרה של שריפה. נהלי החירום שכל עובד חייב להיות מודע אליהם חייבים גם להיכלל בתוך תיק השטח.

האם כל בית עסק נדרש להכין תיק?

לא כל בעל עסק נדרש להכין ולהגיש תיק כזה. המקומות שכן נדרשים לעשות זאת כוללים אולמות שבהם למעלה מאלף מקומות ישיבה, מבנה או מקום פתוח שעולה על 750 מ"ר, בתי אבות שבהם מתגוררים למעלה מחמישים דיירים, אולמות תיאטרון ובתי קולנוע שגודלם עולה על 1000 מ"ר, משרדים שממוקמים במבנים בעלי 2 קומות או שגודלם עולה על 1000 מ"ר, מוזיאונים שגודלם גם כן עולה על 1000 מ"ר, מרכזים מסחריים בגודל של לפחות 2000 מ"ר או בעלי ארבע קומות ומעלה. בנוסף, נדרשים להגיש תיק שטח בתי מלון שבהם יכולים להתארח למעלה משלושים וחמישה אורחים, כפרי נוער למיניהם,  כל מכללה או אוניברסיטה (ללא קשר לגודלה או למספר הסטודנטים שלומדים בה) ובתי חולים שגודלם עולה על 500 מ"ר.

מאמרים נוספים: