שתף את הפוסט:

הדרכה בגובה

הדרכה בגובה

הדרכה בגובה – למניעת תאונות ולביצוע עבודה יעילה ובטוחה

אחת הסיבות הנפוצות למקרי מוות במקום העבודה בשנים האחרונות היא אי שמירה על נהלי הבטיחות בזמן עבודה שנעשתה בגובה. פציעות אלה הן כמעט תמיד קטלניות כיוון שהן כוללות נפילה מגובה רב או דרך חומר שביר שחודר ופוצע את הגוף. על מנת למזער את שכיחות התאונות במקומות העבודה, יש לבצע הדרכה בגובה לכל העובדים.

קורס הדרכה בגובה – למי הוא מיועד?

כל עובד שעבודתו מצריכה ממנו להיות בגובה של מעל 2 מטרים וקיים סיכון לנפילה או פציעה נדרש לעבור הדרכה ולקבל אישור לביצוע עבודה בגובה. ההדרכה צריכה להינתן לכל מי שמבצע עבודות על גג שטוח ושביר, התקנה של גג חדש, התקנה של פיגומים למטרת ביצוע עבודות בנייה, התקנת דוד, התקנה של מערכות תקשורת, התקנה של צלחת לווין או מערכת חשמל סולאריות, ביצוע איטום של הגג ועוד. הקורס מעניק לכל עובד את הידע כיצד לבצע את עבודתו ביעילות תוך שהוא שומר על בטיחותו האישית ועל בטיחותם של אלה שעובדים עימו.

אז איך שומרים על בטיחות כשעובדים בגובה?

על מנת לשמור על הבטיחות במקום העבודה כאשר מבצעים עבודות בגובה, חשוב לתכנן מראש את היקף העבודה ולהבין מהו הציוד שיידרש, אלו אנשי מקצוע , תקציב ומסגרת הזמן שבה יש לסיים את הפרויקט. העבודה צריכה להיעשות תחת פיקוח של מנהל עבודה ועל ידי איש מקצוע בעל הידע והניסיון הרלוונטיים. כאשר מדובר בפרויקט גדול, צריך לקחת בחשבון שחלק מהעבודה לא תהיה בסיכון גבוה ולכן הזמן שנדרש לתכנן אותם יהיה קצר יותר ויאפשר השקעת משאבים בעבודות שכן מצריכות אמצעי זהירות מוגדרים מראש. חלק משמירה על הבטיחות בעבודה כולל גם כמובן בדיקה מקדימה של איכות ותקינות כל הציוד הנדרש לבצע אותה.

בחינת שטח העבודה

לפני שמתחילים בפרויקט, יש לבצע הערכת סיכון של השטח בו תתבצע העבודה. הגובה של המשטח עליו העובד יידרש לעבוד, משך הזמן שייקח לו ומספר הפעמים שייאלץ לעמוד על המשטח הם חלק מהפרמטרים שיש לקחת בחשבון כאשר מבצעים הערכת סיכון. מומלץ לנסות ולהימנע מביצוע עבודות בגובה כאשר זה לא הכרחי אך אם אין ברירה, יש להקפיד שהציוד שמיועד לשמירה על בטיחותו של העובד תקין ומותאם לשטח העבודה.

אמצעי ההגנה צריכים לקחת בחשבון את כל העובדים בפרויקט ולא רק שמירה על בטיחותו האישית של אותו עובד שמבצע את העבודה בפועל. דוגמה לאמצעי הגנה שמיועד לכלל העובדים יכול להית למשל התקנה של מעקה קבוע או זמני ואף פיגומים שיגנו על כל העובדים בעת שהם מסתובבים בשטח פרויקט הבניה. דוגמה להגנה אישית על העובד יכולה להיות הרתמה שבה משתמשים על מנת לחבר את העובד לעוגן שבמידה וייפול ממשטח גבוה, יוכל לבלום את הנפילה שלו עד למטה.

מאמרים נוספים: