שתף את הפוסט:

מנהל עבודה בפרוייקט בנייה

חשיבותו של מנהל עבודה בפרויקט בנייה

קבלנים? אל תוותרו על התקשרות עם מנהל עבודה בפרוייקט בנייה

אחד הענפים המסוכנים ביותר מבחינת תאונות קטלניות בעבודה הוא ענף הבנייה. על מנת לנסות ולצמצם את מספר התאונות הרב, פעלה המדינה בחוזקה וקבעה כי בכל מקום בו מתרחשות עבודות בנייה ישנה החובה להעסיק מנהל עבודה בפרוייקט בנייה. הינכם קבלני בניייה אשר עומדים בפני פרויקט חדש וחשבתם לצאת לדרך בלעדיו?  המשיכו לקרוא ותבינו שזהו ממש לא הדבר לחסוך בו בעלויות הפרויקט.

 

העסקת אדם לניהול עבודות הבנייה שלכם – מה אומר החוק?

כאמור, במדינת ישראל ישנו חוק שמחייב להעסיק בכל פרויקט בנייה אדם שינהל את העבודה. על פי החוק, אותו אדם חייב להיות רשום כבעל מקצוע במשרד העבודה לאחר שעבר הסמכה מסודרת כמנהל עבודה, או להיות מהנדס או הנדסאי בניין בהכשרתו עם ניסיון רב בתחום. למעשה, אדם זה יכול לשמש גם בתור ממונה בטיחות במקום, אך הדבר דורש אישור של מפקח מחוזי.

ומה נחשב כעבודת בנייה המחייבת העסקה של מנהל עבודה? ובכן, פקודת הבטיחות בעבודה מגדירה עבודת בנייה ככל עבודה שכוללת הנחה של יסודות למבנה, הקמה של בניין, ביצוע שינויים במבנה, הריסה של מבנים ועוד. מכך ניתן להבין כי עבודות שיפוצים קטנות אינן מוגדרות לרוב כבנייה ולכן אינן מחייבות אתכם בהתקשרות עם אדם שינהל את העבודות בשטח.

 

תחומי האחריות של מנהל עבודה בפרוייקט בנייה

תפקיד מנהל העבודה הוא להיות אחראי על כל ההיבטים בפרויקט בנייה מסויים – תפעול ותיזמון העובדים, בקרה ובדיקה של כל הגורמים שמעורבים בבנייה, קבלני המשנה, הפועלים וכו'. מאחר ואתם כקבלנים לא יכולים להיות כל העת בשטח, המנהל הוא זה שמוודא עבורכם כי כל העבודות במקום מבוצעות על פי התוכנית, בדיוק בסדר הדברים שנקבע, תוך שימוש בחומרים שהוחלט עליהם. באופן זה, מנהל העבודה מונע מקרים של רשלנות ותביעות שלכם בגין ליקויי בנייה שמתגלים בשלב מאוחר יותר.

בנוסף, אותו מנהל עבודה שתעסיקו למעשה נחשב לשותף מלא בשמירה על הבטיחות בפרויקט הבנייה שלכם, מתדרך את הממונה (כאמור, לעיתים הוא בעצמו הממונה) ומוודא שהסיכוי להתרחשות אירועי בטיחות בפרויקט יהיה נמוך ככל האפשר. מאחר והוא נמצא כל העת בשטח, הוא יכול לוודא שכל ציוד הבטיחות הנדרש קיים לרשות העובדים, שהם באמת משתמשים בו (ובצורה הנכונה) והוא בהחלט יכול להשבית את העבודה במידה והוא שם לב להתנהלות לא בטיחותית שיכולה לסכן חיי עובדים ורכוש.

המנהל גם ימצא כל העת בקשר עם פקחים שונים מטעם הרשויות, יתזמן את הגעתם למקום ויכין את כל החומר לביצוע הביקורות השונות. כל שיוותר לכם זה לקבל ממנו דיווח שהכל מתנהל על פי התוכניות ותוכלו להתפנות לשאר הפרויקטים שלכם במקומות אחרים בארץ.

 

כיצד תשיגו מנהלי עבודה לפרויקטים שלכם?

גם במישור הזה לא תצטרכו להתאמץ יותר מידי, מאחר ובימינו ישנן חברות שמספקות מנהלי עבודה עבור פרויקטי בנייה ואין שום צורך להעסיקם ישירות כדרך קבע. באופן זה תוכלו לחסוך בעלויות שלכם, להתקשר עם מנהל העבודה רק לפני פרויקט חדש שעומד על הפרק ולא באופן קבוע, ולהיות בטוחים שתקבלו אדם שלו ידע וניסיון מוכחים בתחום הבנייה.

מאמרים נוספים: