שתף את הפוסט:

עבודה בטוחה בגובה

עבודה בטוחה בגובה – למה זה חשוב, ואיך להימנע מפציעות?

חשיבות עבודה בטוחה בגובה

ריבוי התאונות הנובעות מנפילה מגובה בשנים האחרונות,  מחייב אותנו לרענן את הידע בכל הנוגע לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה) שנקבעו בשנת 2007. שמירה על עבודה בטוחה בגובה היא לא רק אחריות בלעדית של מנהל עבודה המפקח על צוות העובדים בגובה, אלא גם משימה לאומית של כולנו וצריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של בכירי המשק במסחר ובתעשייה וכן של נציגי הציבור בממשל.

אז איך מגדיר המחוקק עבודה בגובה, מהם תחומי העבודה הנחשבים כעבודה בגובה ומה יש לעשות כדי להימנע מנפילות ופגיעות? בואו נבדוק.

 מהי עבודה בגובה?

תקנות הבטיחות בעבודה מגדירות עבודה בגובה כך:

כל עבודה, לרבות גישה למקום עבודה, שבשלה עלול עובד ליפול לעומק העולה על 2 מטרים… המתבצעת מעל משטח עבודה בלא גידור או מעקה תקני; המצריכה הטיית גוף האדם ביותר מ־45 מעלות מעבר לגדר או למעקה… המתבצעת מתוך בימה מתרוממת ניידת, סל להרמת אדם או פיגום ממוכן.

משמעות הדבר היא שכל עבודה שלשם ביצועה יש לטפס לגובה של 2 מטרים ויותר, היא עבודה בגובה. הגדרה זו היא מקיפה מאוד וכוללת תחומי תעסוקה רבים ומגוונים בכל ענפי המשק בישראל.

אילו עבודות נחשבות עבודה בגובה?

תחומי העבודה בגובה מוגדרים בחקיקה בבירור, ואינם מותירים מקום לספק או לתהייה. עבודה על סולמות; מתוך סלים להרמת אדם; מתוך בימות הרמה מתרוממות ופיגומים ממוכנים; בתוך מקום מוקף; מעל לפיגומים נייחים; מעל גגות; מעל מבנה קונסטרוקציה; עבודות גיזום עצים בגובה; וכן בהקמת בימות והתקנת מערכות תאורה והגברה (סעיף 1 לתקנות). אחריות על בטיחות העבודה בגובה חלה על העובדים עצמם, על הממונים עליהם ועל המפעל שבו הם עובדים וכן בכל מקום שאינו מפעל אך מבוצעות בו עבודות בגובה כמו גלישה או טיפוס על תרנים.

איך להימנע מפגיעות בעבודה?

ראשית, המחוקק קבע תנאים מחמירים לעבודה בגובה, ובמקרים רבים די בתנאים אלה כדי למנוע פגיעות ונפילות. סעיף 5 בתקנות קובע שרק אנשים בגירים יורשו לעבוד בגובה; שהעובדים יקבלו הדרכה ממדריך עבודה ולא יוכלו להתחיל בעבודה עד שיקבלו אישור תקף מהמדריך; שהם יהיו פיכחים, בריאים בגופם ובנפשם ושאין במצבם הכללי סיכון לעצמם ולאחרים.

שנית, עבודה בגובה מחייבת שימוש בציוד הגנה תקין ותקני כמו מערכת בלימת נפילה שמשולבת בה מערכת מיקום ותמיכה; רשת מגן; רתמת בטיחות שמצוידת בסופגי אנרגייה; אמצעי קשירה ואביזרי כוונון. העובד בגובה מחויב גם לנעול נעלי בטיחות ולחבוש כובע מגן.

לבסוף, עבודה בגובה לא תתבצע אם היא אינה מתואמת עם מנהל המפעל; אם אזור העבודה אינו מגודר ואין בו שלטים המעידים על העבודות המתבצעות בו; אם לא נמצאים במקום עובדים בגירים נוספים שיוכלו לסייע לעובד בגובה; אם אין במקום תאורה הולמת ואם תנאי מזג האוויר אינם מאפשרים זאת.

לחזור בשלום הביתה

כדי שכל העובדים במשק יחזרו בריאים ושלמים לביתם בסוף יום העבודה וכדי שהעבודה תתבצע על הצד הטוב ביותר, עליהם ועל הממונים שלהם להקפיד על תקנות הבטיחות בעבודה ובפרט על התנאים הנדרשים בעבודה בגובה.

מאמרים נוספים: