שתף את הפוסט:

תקנות עבודה בגובה

תקנות עבודה בגובה באתר בנייה

תקנות עבודה בגובה

המטרה של תקנות עבודה בגובה היא למנוע תאונות ומקרים של פציעות ואף מוות שמתרחשים באתרי בנייה. מרבית התאונות שמתרחשות באתר בנייה הן כתוצאה מנפילה בגובה ואי הקפדה של כללי הבטיחות. כל בעל פרויקט או מנהל אתר בנייה צריכים לוודא שהעובדים מקפידים על נהלי הבטיחות על מנת למנוע תאונות.

תקנות עבודה בגובה – חובה משפטית

עבודה בגובה צריכה להיעשות על ידי אנשים שקיבלו את ההכשרה המתאימה תוך שימוש בציוד תקין ומתאים. בעל הפרויקט חייב לבצע הערכה מקדימה של הסיכונים האפשריים בפרויקט הבנייה ולפעול בהתאם על מנת להגן על העובדים. העובדים נדרשים לבצע את עבודתם תוך הקפדה על הנהלים על מנת למנוע אפשרות של פגיעה בעצמם ובאחרים. במידה והעובדים מרגישים שלא נעשו פעולות ששומרות על בטיחותם, זוהי חובתם לדרוש מהמעסיק לתת את תשומת הלב הראויה לנושא ואף להכניס סעיף שקשור לבטיחות בעבודה אל חוזה העבודה שלהם.

תקנות עבודה בגובה – הכשרת הצוות

הכשרת עובדים לבצע עבודות בגובה היא הכרחית לפני תחילת העבודה. כאשר מדובר במשימה בפרויקט בעלת סיכון נמוך או פעולה קצרה שמצריכה אפילו רק טיפוס על סולם, המעסיק צריך לוודא שהעובד יודע כיצד להשתמש בציוד באופן בטוח (קשירת סולם באופן בטוח שתמנע קיפול או תזוזה לא רצויה). במידה ונדרש ידע ברמה טכנית גבוהה, המעביד צריך לוודא שהצוות עבר את ההכשרה וההסמכה המתאימים לביצוע המשימה. במידה ולא, יוכל לבחור באיש צוות אחר או לחילופין יוכל לבחור לשלוח את העובד לקורס בו הוא יקבל את ההכשרה המתאימה וגם יעבור הדרכות בטיחות.

איך לתכנן עבודה בגובה באתר בנייה

החוק מחייב הקפדה על מספר דרישות כאשר מבצעים עבודה בגובה באתר בנייה. המעביד צריך לקחת בחשבון את תנאי מזג האוויר ובמידה והוא סוער, לא לבצע את העבודה בגובה. עליו לוודא שהמקום שבו יש לבצע את העבודה הוא בטוח ויציב (יש לבדוק את המקום בכל פעם שצריך להתחיל את העבודה באותו אזור), לאבטח את מקום העבודה כך שגם במידה ותהיה נפילה של חפצים או חומרי בנייה, הם לא ייפגעו או ייפצעו את העובדים (כמו למשל שימוש בפיגומים שיעצרו נפילה של לבנים). המעביד חייב לוודא שהחומרים והכלים בהם משתמשים מאוחסנים באופן בטוח באתר ולקבוע נהלים ברורים במצב של חירום והצלה. עליו לוודא שהעובדים מכירים נהלים של פינוי אתר הבנייה ולא להסתמך רק על שירותי ההצלה והכיבוי של המדינה שיבואו לסייע במקרה של תאונה.

תאונות כתוצאה מנפילה מהגג

תאונות שמתרחשות בעבודה בגובה באתרי בנייה הן מאוד נפוצות. עובדים יכולים ליפול מגגות וכתוצאה מכך לסבול מפציעות חמורות. התאונות יכולות להתרחש כאשר לוחות הריפוד על הגגות אינן מונחים כראוי, הסיבים ביריעות המלט לא מחוזקים, יריעות המתכת אינן יציבות, הסיבית שמונחת על הגג רקובה ולכן מאוד לא יציבה או שקיים שבר או סדק בלוחות והאריחים שמונחים על הגג.

 

מאמרים נוספים: